Ik geloof dat veel ondernemers zich niet beseffen hoe zeer ze hun business én zichzelf tekort doen door met het verkeerde type klanten te werken. Punt.
We herinneren ons allemaal vast nog onze startfase. Ik hoop dat je een vliegende start hebt gemaakt toen jouw netwerk vernam dat je voor jezelf ging werken. Dat je de ene opdracht na de andere aangeboden kreeg, knetterhard aan het werk ging en goed verdiende. Je was net begonnen en opeens omzet moeten maken versus trouw een salaris gestort krijgen was best spannend en dus was iedereen je klant en deed je een hoop uiteenlopende zaken. Na verloop van tijd begon je meer te vertrouwen op de binnenkomende omzet en/of je zat vol en had nu dus de luxe om je klanten te kiezen. En toen begon het te wringen… Want weten dat je kan kiezen en daadwerkelijk de keuze maken om niet meer met iedereen te werken, tsja… daar zit nogal een wereld van verschil tussen.
De grap is overigens dat die types die je in je carrière als werknemer zat was en waardoor je misschien zelfs besloot voor jezelf te beginnen, die types heb je nu (deels) als klant! En ze doen wat met je zeg…
Dit zijn de types waar je je pauzes voor overslaat, voor wie je met een snelle lunch achter de laptop zit, waarvoor je óver je afgesproken uren gaat (die je vervolgens misschien niet eens indient!), die je als laatste de factuur en herinnering stuurt, die je een hekel aan onderhandelen/sale gesprek voeren doen krijgen, die nóóit op tijd hun informatie of opdracht aanleveren, waar je altijd de mails 3x opnieuw doorleest voordat je hem verzend en als laatste… met buikpijn je werk oplevert… Ik weet dat dit voor sommige van jullie herkenbaar is. Ik weet dat je het wegduwt omdat het ‘er nou eenmaal bij hoort’. Ik weet dat je dat diep van binnen niet gelooft. En je je gedemotiveerd voelt omdat je eigenlijk in jezelf teleurgesteld bent, want dit zou je jezelf nooit meer laten gebeuren.
❤️
Het is echt niet erg… dit gebeurd, sterker nog… dit is onderdeel van je leerproces van werknemer tot ondernemer, in welk jaar je van je onderneming ook zit. Je gaat zo’n type alleen sneller leren herkennen. Je durft ze wat vaker door te verwijzen. Of gewoon ‘Nee’ te verkopen (want dat mag ook!). Je gelooft niet langer dat zo’n naar gevoel bij sommige samenwerkingen horen. En je durft jezelf belangrijker te maken dan een potentiële nieuwe klant.
En dat voelt SUPER! Dat voelt VRIJ! Dat maakt dat je je de CEO van je eigen business voelt en je ook zo gedraagt ????
Dit is voor mij één van de belangrijkste waarden van mijn ondernemerschap gebleken.
Zonder me het gevoel te geven dat ik een bitch ben. Dat ik het alleen maar doe voor het geld. Dat ik mensen die m’n hulp nodig hebben laat stikken. En dat ik me vereerd kan voelen bij een aanvraag en vriendelijk kan bedanken. Want weet je… deze types slurpen zoveel tijd en energie op, dat kan ik me niet permitteren. Er zijn mensen die me wel op waarde schatten, waar ik wel gave resultaten samen mee behaal, die elke call/mail/app een feestje zijn, ECHT! En daar zou ik geen tijd voor hebben om die te vinden of me te laten vinden doordat ik m’n tijd weggooi aan een samenwerking waar we aan het eind van de dag beiden niet blij van worden? Nee dank u… not on my watch!
Kan je je helemaal vinden in wat ik schrijf? En ben je benieuwd hoe je nu oplost? Boek dan een gratis coach call en ik denk binnenkort even met je mee hoe ook jij meer vrijheid kan ervaren door met de juíste type klanten te werken.
Was dit blog waardevol voor je?
Heb je weer duidelijk waar je je op gaat richten? En heb ik je in de actie modus gekregen?
Elke nieuwe blog verstuur ik via mijn maillijst. Laat jouw naam en e-mailadres achter en ook jij ontvangt mijn blogs in jouw mailbox.