Onlangs sprak ik een onderneemster. Zij had naar eigen zegge een startend bedrijf en het ontzettend druk. Toen ik even door vroeg bleek dat haar bedrijf nu inmiddels ruim een jaar bestond, haar klantenkring explosief gegroeid was, ze heel actief en efficiënt in haar promotie was en ze ook terugkerende klanten had.
In mijn ogen ben je dan geen startend ondernemer meer. Ze gaf aan het, in combinatie met haar gezin, eigenlijk een beetje te druk te hebben. Goed nieuws, dan is het tijd om op te schalen! Extra teamleden erbij, je aanbod aanscherpen en/of je prijzen omhoog. Ze keek me met grote ogen aan en zei dat ze die tip al eerder had gehoord, maar nog niet had gedurfd om er ook wat mee te doen.
En dat snap ik, dat imposter syndrome, want wie ben jij nou om na een jaar al zo’n stap te maken? En wat gebeurd er met die klanten waar je dan misschien te duur voor wordt? Toen stelde ik, “wat nu als je het niet doet… Wat gebeurt er dan met jou?”
“Tsja…”
“Hoe lang kan je nog op deze manier door?”
“Niet zo lang meer…”
“En wat hebben je klanten als je omvalt?
“Helemaal niets meer…”
Stel nu hè, dat je toch de keuze maakt om iets met m’n advies te doen. Te kiezen voor verandering in plaats van als reactie op wat gaat komen als je zo doorgaat. Wat zou dat voor je betekenen?
Het is even spannend, zeker drie keer verkondig je je nieuwe prijs met klotsende oksels, je zal misschien een nieuw teamlid in moeten werken, je moet afscheid nemen van die dienst die je al vanaf het begin doet (maar die je nu meer tijd en energie kost dan het oplevert), maar dan ben je er doorheen.
Daarna is er weer tijd, ruimte en geld om je bedrijf verder te ontwikkelen, om zelfs eens te ontspannen, na een tijd van zaaien en investeren weer eens tijd om met je gezin door te brengen.
Was dit blog waardevol voor je?
Heb je weer duidelijk waar je je op gaat richten? En heb ik je in de actie modus gekregen?
Elke nieuwe blog verstuur ik via mijn maillijst. Laat jouw naam en e-mailadres achter en ook jij ontvangt mijn blogs in jouw mailbox.